Raam


Na alle kleine gaten voor afvoer, gas_afvoer, ventilatie, electra_CEE, enz. is het nu tijd voor een echt gat in de bus: het raam boven de slaap/bank.
Tja, het is maar 4 graden, en de vereiste kit is Butyl. (van Sika) Das prima spul maar wordt het liefst verwerkt bij temperaturen van 10 to 25 graden. We besluiten een “tent” van plastic aan de zijkant te maken. Binnen de electrische kachel en buiten in de tent de garage kachel van 2000 Watt. niet echt zuinig, maar het moet maar even. En ja na een uur of zo is het in de “tent” 15 graden en in de bus zelfs 17 graden. Dus afplakken, meten, boren en zagen maar voor het raamgat.

De buitenkant plakken we af met plastic folie en laten het toekomstige raamgat vrij. Zo komt er geen ijzerzaagsel op de auto en vooral de kieren ervan om na een maandje van die lelijke roestplekken te beginnen. Ook voorkomt het schade aan de lak door de voet van de docupeerzaag.

Aan de binnenkant is het frame (hout) al gemaakt en vastgezet met kit. Vandaaruit 4 gaten op de hoekpunten boren. Dan met vier rechte zaagsneden verbinden. Aan de binnenkant zuigen we de troep meteen op. Aan de binnenkamt zijn rechte latten op het frame geplaatst. Aan de buitenkant is nog een kleine bolling aanwezig. We zetten het binnenframe met 8 schroeven (7 cm!) vast zoals we een koppakking vastzetten 9om en om0 en trekken daarmee het raam zo strak mogelijk aan. We overschrijden de toegestane 3 Nm wel.

Het resultaat ziet er goed uit. Nu maar hopen dat het ook helemaal waterdicht is. De rubberrand en de dikke rups kit, helemaal rondom in het frame, samen met het goed straktrekken van de schroeven moet de truc doen.

Aan de binnenkant is eerst de wandbekleding (4mm cml-print) vastgezet en uiteraard het venstergat eruitgezaagd. De afdek lijst valt er dan mooi overheen. De schroeven worden nog voorzien van de bijgeleverde afdekkapjes.
Bijna vergeten: antiroest behandeling voor de zaagsnede. JIT