Eisen aan de bus

Na heel lang puzzelen weten we wat de wensen zijn:

1. Tijdens het rijden moet de bus zo klein mogelijk zijn:

  • parkeren op een gewone parkeerplaats
  • wendbaar
  • moet passen onder de carpoort
  • relatief laag gewicht ivm bergrijden en wegenbelasting

2. Tijdens het staan,  het kamperen, moet de bus de ruimte en luxe van een caravan hebben

  • Ruim bed
  • grote tafel met ruime banken voor spellen, eten, enz
  • rvs gasplaat-spoelbak met minimaal 2 pitten + (glazen)afdekplaat
  • koelkast met vriesvak
  • veel bergruimte
  • toilet met toiletruimte (natte kamer/opbergruimte)
  • moderne lichte kleurstelling
  • loopruimte
  • ventilatie met horren en verduistering
  • goede elektrische aansluitingen/mogelijkheden voor 12 en 230 Volt
  • goede ringverwarming

3. Eisen aan de bus zelf:

  • Abs
  • airbag + airbag voor passagier! (rijden immers met z’n tweeën!)
  • airconditioning
  • cruise control
  • minimaal Euro 3 motor, diesel. (dan krijgen we in elk geval een gele milieu sticker)
  • voorwielaandrijving (blijft de instap lager)
  • dubbele achterdeuren, liefst met ramen
  • centrale deurvergrendeling (fm?)
  • beveiliging startonderbreking minimaal klasse I
  • liefst geen trappen en imperiaal, zwaailichten, enz.

De kleinste campers zijn bijvoorbeeld de T4 en T5 van Volkswagen. Meestal voorzien van een hefdak.

Deze bussen zijn door ons echt TE klein bevonden:

  • slechts 2.40 m x 1.66 m , geen stahoogte. (pas na het uitdraaien van het hefdak)
  • Door hefdak geen bovenkastjes mogelijk
  • In nachtsituatie vrijwel geen beweegruimte over

We missen dan wel het allerlaagste tarief op de Franse tolwegen. (nl tot 2 meter hoogte)

Voor de tunnel naar Engeland maakt het niets uit, want dan ligt de grens al op 1.80 m.

Hefdaken hebben voor ons afgedaan. Veel te duur om zelf achteraf (met keurmerk ivm RDW) in te bouwen. Ook is het vervelend eerst het gedoe met het dak heffen te regelen voordat je de soep op kunt zetten. Ook het verwarmen is een probleem. (wel extra hoes beschikbaar…, maar ja kost geld en gedoe.

Dus: Geen H1 busjes!

Overblijft: L1H2 of L2H2 (De L3H2 vinden we veel te lang! 6 meter)

De L1H2 bus voldoet aan de eisen : voldoende klein en kort en (na puzzelen) voldoende campeerleefruimte

De L2H2 bussen type traffic, T5 verlengt en zijn wel smaller op de parkeerplaats, maar steken met hun 5.40 altijd uit en je hebt niet de mogelijkheid het bed in de breedte te plaatsen!

De L1H2 van Renault (Master), Nissan (Interstar) of Opel (Movano) komt als een soort groep uit de bus als mogelijkheid.

De L1H2 van Fiat(Dukato), Citroën(Jumper) of  Peugeot(Boxer)komt als tweede groep uit de bus als mogelijkheid.

De Fiat-groep is met 2.05 breder dan de Nissan-groep van 1.99 m. We willen een bed van ca 1.86 m , dat kan in al deze typen in de lengte als wel in de breedte geplaatst worden.

 

Ok, dat weten we dan; Nu de andere randvoorwaarden:

Bouwjaar: We willen veel tijd in de bus stoppen om er een mooie camper van te maken. Dat betekent dat je niet op een oud bouwval chassis gaat werken. De bus moet zeker 10 jaar als camper meekunnen. Dus een jonge bus, zonder geroeste delen onder de auto!  Ook weer niet te jonge bus, want dan betalen we als particulier na het keuren bij de rdw een forse naheffing op de BPM. Na 5 jaar is het voor particulieren vrij om de bus te kopen van een ondernemer. Bij het omkeuren moet het restant (middels tabel) alsnog aan de belastingdienst betaald worden. De afschrijving is hyperbolisch. Na 5 jaar is al 70% afgeschreven. We streven naar een bouwjaar van 2005-2006, dus een 6/7 jaar oude bus. De BPM zal dan (na een halfjaar bouwen) nog zo’n 15% bedragen. (ca 1100,–; afhankelijk van type bus en luxe toevoegingen)

Dus: Jong, maar toch oud genoeg: range: (2004) – 2005 – 2006 – (2007)

kilometers: navraag bij monteurs die met bussen werken levert op: liever een wat oudere bus met minder kilometers dan een jonge bus die al 200000 km heeft gereden.

Wij stelden de marges in: maximaal 140.000 km bij een bouwjaar van 2005.

Prijs: Naast al die voorwaarden hierboven hebben we ook een budget. We weten dat je ca €3000,-  €4000,- euro kwijt bent aan een hele nette inrichting als je alle spullen nieuw koopt. Voor de bus zelf willen ongeveer  € 6000,– betalen. In totaal (dus aanschaf, BPM restant en inrichting) mag zo’n  €9.000,–  -  € 11.500,–  gaan kosten.

 

En dan zoeken. Al snel blijkt dat bedrijfsbusjes die aan al onze wensen voldoen met een lampje te zoeken zijn. Meestal via www.gaspedaal.nl of Trivit.nl echt alle L1H2 busjes in gewenste prijsklasse, bouwjaar en kilometrage gezocht. Nou, ze zijn dr bijna niet. Of veel duurder, of al 230.000 km op de teller of uit bouwjaar 2002 of nog veel ouder. vaak is er maar één airbag, of er zit geen airco in. (misschien dat punt maar laten vallen?).

Na heel vaak alle busjes van nederland in het oog gehouden te hebben stond de L1h2 Peugeot Boxer en een Nissan Interstar in de verkoop. Met Airco, ABs, voldeden aan de km, bouwjaar en prijs eisen.

De Boxer reed prima (uit 2006) , maar bleek een bijzonder model dat 25 cm korter was dan standaard voor L1. Toen deze auto uit 2006 al onderhoud had “genoten” in 2003 (volgens het onderhoudsboekje) waren we er wel klaar mee. Auto branche is en blijft toch wel erg louche…. Dit was trouwens een Peugeot dealer, die de bus met leeuwenkeur verkocht….!

De Nissan interstar ziet er prima uit, van buiten en van binnen. We kunnen de bus voor een lange proefrit meenemen. Natuurlijk komen we “toevallig” langs Loonstra auto’s die we goed kenne. Daar hebben we de bus op de brug gezet en door de eerste monteur, een echte bus-kenner, laten beoordelen. Daarna heeft hij ook een proefrit gemaakt. Alles zag er goed uit, geen roest onder de wagen, rijdt goed, geen speling of koppelingsproblemen, enz. De bus kan nog jaaaren mee. Daarna de nationale autopas uitgedraaid ( € 2,99). De 55.000 km van deze auto uit 2006 is vogens “NAP” logisch verklaarbaar. De waargenomen slijtage is ook  in overeenstemming met deze lage km-stand. Na de lange proefrit, waarbij we ook snelweg reden om het rij-lawaai te beoordelen bij 120 km/uur, weer terug. De garage, vriendelijk, maar niet echt handig of klantgericht, had er zo weinig diesel inzitten dat we zelf maar voor € 8,– hebben getankt…

Dus nog es nadenken, maar deze auto voldoet voor vrijwel alle punten aan de wensen. We gaan de onderhandelingen en en spreken van te voren af wat er minimaal van de vraagprijs af moet. Dat lukt net, zo’n € 650 eraf en uiteindelijk € 6000,- (ex BTW)  betaald, met BTW ca. € 7000,– . De bus krijgt nog een nieuwe APK (waar niets wordt gevonden, ook niet na steekproef) en begin oktober zijn we de bezitters van een “camper in aanbouw”.

Tot nu toe tevreden. geen cruisecontrol en ca 1000 duurder dan in eerste instantie geplaned, maar zeer gunstige, gecontroleerde km stand: 55400, veel minder dan onze grens van 140.000 km. De rest van alle eisen/wensen zitten er dus gewoon in.

Specs: zie menu_item “documenten”:  Nissan Interstar, type L1H2; 2.5 dCi Turbo Diesel; 100.33-308 M, 100 Pk.