zonnepanelen


We hebben 2 zonnepanelen, monokristalijn, van ieder 100 Wp. rendement ca 18%, Q-Cell (duits merk). De prijs viel mee: € 94,– per plaat. Er komen natuurlijk nog kosten voor de hoeksteunen en de lijm bij.
Omdat de Nissan (Renault, Movano) ribbels op het dak heeft moeten we de hoekssteunen eerst bewerken zodat ze op het dak op de ribbels passen. Dat is nodig om wel het hele oppervalk te kunnen verlijmen.

De kunststof is vrij goed te zagen. Wij hebben met de bovenfrees op de plek waar de ribbels zitten er ca. 6 mm uit gefreesd. Dat werkt goed. Het smelt niet aan de frees vast. Wel veel herrie en ook plastic stank. Door de frees in te klemmen (workmate) is de steun er goed overheen te halen tot je alle stukjes weggefreesd hebt. [neem er de tijd voor]
Werkwijze:
De hoeksteunen met rvs parkers vastschroeven aan de panelen. (gat boren in het aluminium van de randen). let op de hoogte. Je hebt wat speling in de voeten. Als de laag met celen + glas wat dikker is kan je daarin uitkomen met je boor, dus goed opletten en er dus onderuit komen.
Dak van de auto schoon maken (terpentine of zo)
Zowel het dak als de steunen licht opruwen. Reinigen met cleaner MT 205 (hoort bij SIKAFLEX 252i). 15 minuten drogen. Dan primer MT 210, alleen nodig voor de kunststof voeten.[we hebben een setje met schuurmiddel, schroeven, cleaner, primer en sika 252i gekocht]
Dan sikaflex 252i dik opbrengen op alle raakvlakken. Je moet ca 2-3 mm dikte overhouden na het plaatsen en licht aandrukken.
Met 3 man tillen we de zonneplaten met de aangeschroefde voeten boven de goede plaats op het dak. Laten zakken, kort aanduwen, geen ballast extra toepassen. We werken de voegen nog wat af met de “natte” vinger. klaar.

De groene plek is nog een deel van een oude reclame sticker. Die verwijderen we (moeizaam) stukje bij beetje met een haarföhn.
De aansluitingen worden met MC4 stekkers verder uitgevoerd. We maken een parallel aansluiting. Doordat we een MPPt tracker solar laadregelaar wordt een hoog rendement gehaald. De IVT 20A, die we gebruiken, heeft ook een “step up” regeling, zodat bij een spanning van slechts 5Volt er toch al een 12v accu geladen kan worden. De regelaar is geschikt voor AGM accu’s!. Dat is belangrijk want die hebben een hogere laadspanning en een meertraps laadregeling nodig!
Let erop dat de AGM versie, voor AGM accu’s die een laadspanning van 14.4 tot zelfs 14.8 volt nodig hebben alleen op aanvraag worden geleverd. (wel voor dezelfde prijs). Naar de IVT site
Er zijn natuurlijk diverse andere merken met goede mppt regelaars.